Un aspect important în legătură cu impozitul minim global de 15% este că acesta se aplică în paralel cu impozitul pe profit național de 16%, subliniază specialiștii de la PwC România. Cu alte cuvinte, nu putem exclude impozitul minim global dacă deja plătim impozitul pe profit și nici nu putem exclude impozitul pe profit dacă începem să plătim impozitul minim global. Prin impozitul minim global se face o verificare finală a impozitării locale în România. Citește articolul
Reducerile comerciale se numără printre aspectele pe care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) le pot avea în vizor la controalele derulate la contribuabili în 2024. În cazul unei recalificări, însă, impactul poate fi nu doar la TVA și la impozitul pe profit, ci și la nou-introdusul impozit minim pe cifra de afaceri (IMCA), spun specialiștii. Citește articolul
Impozitul minim global se aplică, începând din 2024, pentru multinaționale și grupuri naționale mari, dacă rata efectivă de impozitare a profitului în România este sub 15%. Însă, chiar dacă primul termen de raportare și plată este stabilit la jumătatea anului 2026, aceste companii ar trebui să pregătească terenul încă de pe-acum, sunt de părere specialiștii de la PwC România. Citește articolul
Activele ce sunt luate în calcul pentru a determina valoarea imobilizărilor (indicatorul I) și amortizarea contabilă (indicatorul A), în cazul impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) și în cazul impozitului suplimentar pe cifra de afaceri (ICAS), au fost stabilite recent de Ministerul Finanțelor. Citește articolul
Un impozit suplimentar pentru firmele active în sectoarele petrol și gaze naturale, în cotă de 0,5%, se aplică în 2024 și 2025. Impozitul suplimentar pe cifra de afaceri (denumit ICAS) este pentru companiile care în anul precedent au înregistrat o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro, iar Ministerul Finanțelor a venit recent cu lista celor vizați concret. Citește articolul
Anul 2024 va aduce marii plătitori de impozit pe profit într-o situație destul de complicată. Asta pentru că autoritățile de la noi au introdus recent impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), iar, în același timp, trebuie să implementeze curând impozitul minim global. Prima măsură este o „creație” autohtonă, însă a doua este obligatorie în UE. În acest context, fiscaliștii nu prea se așteaptă ca IMCA să se aplice mai mult de un an. Citește articolul
Trei regimuri speciale, prin care Guvernul va supraimpozita afacerile mari, sunt introduse, din ianuarie 2024, pentru plătitorii de impozit pe profit, conform unei legi recent oficializate. Citește articolul
Impactul măsurilor fiscale cuprinse în legea pe care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament va fi unul semnificativ, în special pentru entitățile care urmează să fie impozitate pe cifra de afaceri, în cazul cărora rata efectivă de impozitare va crește considerabil, la 20%-30%, după intrarea în vigoare a noilor reglementări, potrivit unei analize realizate de experții Deloitte România. Cele mai afectate domenii sunt tehnologie și telecomunicații, industria auto, retail, domeniul farmaceutic și industria prelucrătoare. Conform aceleiași analize, impozitul pe cifra de afaceri ar aduce în plus la bugetul de stat 6,5 miliarde de lei pe an. Experții Deloitte atrag atenția că legea ar putea intra în vigoare chiar din luna octombrie, dat fiind că mai trebuie doar promulgată de președintele României și publicată în Monitorul Oficial. Printre măsurile cu aplicabilitate imediată se numără restrângerea facilităților acordate angajaților din anumite domenii, precum scutirea de impozit pe veniturile care depășesc 10.000 de lei pe lună pentru angajații din IT, și reintroducerea contribuției la sănătate pentru angajații din construcții și sectorul agricol. Citește articolul
Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) de 1%, ce se va aplica din 2024 firmelor cu o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro, va viza, de principiu, companiile a căror marjă de profit este sub aproximativ 6-7%, sunt de părere specialiștii de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax. Citește articolul
Firmele care în trecut au avut o profitabilitate bună și care, în contextul introducerii impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA), ar putea face optimizări pentru a plăti doar nivelul minim vor risca să atragă atenția autorităților, spun specialiștii. Cu alte cuvinte, o scădere bruscă a impozitului pe profit plătit ar putea fi interpretată de inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ca o optimizare care să permită firmelor să plătească mai puțin la stat decât în anii anteriori. Citește articolul